Revoluce: od září si zavoláme z letadel i v Evropě!

Od září umožní aerolinky Air France, TAP Portugal a bmi používání telefonů na evropských linkách operovaných letadly Airbus. Systém umožní volat, posílat SMS zprávy a dokonce také používat datové připojení.

Po dlouhých rozepřích o možném nebezpečném vlivu mobilních telefonů na let dopravních letadel, si budete moci konečně bez problémů zatelefonovat z paluby dopravního letadla také v Evropě. Poděkovat můžete jednomu z předních výrobců dopravních letadel - společnosti Airbus. Ta totiž v některých svých letadlech zavede od podzimu letošního roku novou technologii OnAir, která právě telefonování z letadel umožňuje.

Revoluce: od září si zavoláme z letadel i v Evropě!

Některé zahraniční letecké společnosti jako např. Emirates už volání z paluby letadla umožňují, ale až Airbus může tuto službu masově rozšířit do Evropy. Více o volání z letadel společnosti Emirates si můžete přečíst v tomto článku.


Airbus A318, A319, A320, A321 - Air France

Služba On Air bude dostupná již od září na vybraných letech společností Air France, TAP Portugal a low-costového dopravce bmi. Všechny tyto společnosti denně přistávají také na pražském ruzyňském letišti, takže se služby mohou dočkat i čeští zákazníci. Nasazení nového systému podle idnes.cz zvažuje také ČSA. Nová služba OnAir bude dostupná prozatím pouze na evropských linkách, provozovaných menšími letadly Airbus typů A318, A319, A320 a A321.

V letadlech bude nainstalována běžná piko-buňka BTS na standardu GSM. V letadle budete proto moci používat svůj mobilní telefon bez speciálního nastavování. BTS bude s ostatními stanicemi na zemi spojena skrze satelit a speciální ústřednu. Mobilní telefon bude možné používat pouze po ve výšce nad 3000 metrů nad mořem. Při startu a přistání bude tento systém vypnut a nadále bude platit zákaz zapnutých mobilních telefonů.


Airbus A320 - bmi

Posádka letadla bude moci také regulovat systémem poskytované služby. Standardně budou dostupné hlasové hovory, SMS zprávy a datové přenosy GPRS (o přítomnosti EDGE materiály mlčí). V průběhu letu však mohou být některé služby omezeny. Pro zachování soukromí a ticha v kabině mohou být například na nočních letech povoleny pouze SMS zprávy a data.

Zatím není jasno ohledně účtování volání, SMS zpráv a datových služeb. Airbus musí zajistit propojení svého systému s klasickými mobilními operátor na zemi pomocí smluv o roamingu. Pokud všechny procesi proběhnou tak jak mají, bude účtování probíhat tak, jak jsme zvyklí z roamingu. Operátorem bude konkrétní aerolinka, která se o zisk podělí s Airbusem.

Ceny ani další podrobnosti známy nejsou. O všech novinkách vás však budeme informovat. Již teď je ale jasné, že bude služba využívána. Dle průzkumů by možnost vyřizovat své hovory využilo 76% obchodních cestujících, kteří by se navíc nezdráhali využívat ani data. Nabídka zaujala také zákazníky ekonomické třídy, kteří ji ale na evropských linkách berou spíše jako zajímavou možnost. Pokud se systém osvědčí, přistoupí Airbus k instalování tohoto systému i do větších letadel s delším doletem.

zdroj: airbus.com, aktualne.cz, idnes.cz

zdroj fotografií: airbus.com, airfrance.com, tapportugal.com, bmi.com

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze